הארנב הקשיב - מיומנויות חברתיות
ריפוי בעיסוק עם ילדים הוא עולם ומלואו. זה הרבה יותר מאחיזת עיפרון, חיזוק חגורת כתפיים או ויסות חושי.. זה לראות את הילד כאדם (קטן 😃) ולעזור לו לתפקד באופן הטוב ביותר שהוא יכול, בכל אחד מתחומי החיים שלו - שחשובים להתפתחות שלו, לאושר שלו ולהשתתפות החברתית שלו. חלק מהעבודה שלי נוגע גם בתחום המיומנויות החברתיות. איך להתמודד עם סיטואציות שונות, איך לווסת את התגובה (גם אם זה ממש קשה..) ואיך להתאים את עצמי לדרישות החברה - בלי לאבד את הייחודיות שלי. אחת הדרכים שאני אוהבת לעבוד עם ילדים צעירים, היא דרך ספרים. כמו זה למשל - הארנב הקשיב.
בספר מסופר על טיילור, שהחליט לבנות משהו חדש ומיוחד. הוא עומד ומתבונן בגאווה במבנה המיוחד שבנה. אבל אז... הכל מתרסק.
טיילור מוצא את עצמו נאלץ להתמודד עם כישלון מפתיע. אחד אחרי השני מגיעות אליו חיות שונות. מנסות לעודד אותו ולהציע לו פתרונות למצב: לדבר על זה, לכעוס ולצעוק, לשחזר את המבנה מהזיכרון, לצחוק על מה שקרה, להעמיד פנים שזה לא קרה, להתחבא ולברוח או פשוט... להרוס למישהו אחר.
אף אחד מהפתרונות לא טוב לטיילור והחיות עוזבות אותו לנפשו. ואז מגיע הארנב. והוא רק מקשיב. וזה כל מה שטיילור נזקק לו. מישהו שיהיה לידו בשקט ויבין אותו בלי מילים.
תוך כדי קריאת הספר, הילד מזדהה עם טיילור. ולפעמים גם עם החיות. ואני מנצלת את זה כדי לדבר על הרגשות השונים שעולים אצלנו. ועל סיטואציות דומות שקרו או עלולות לקרות בגן.
אנחנו מדברים על מה שעזר לטיילור להרגע.
ומחפשים את מה שיעזור לנו.
זה יכול להיות נשימה עמוקה.
או לספור עד עשר בלב.
זה יכול להיות שנבקש עזרה.
או שנשב בצד עד שנרגע.
אולי אפילו נצעק קצת..
ואנחנו מדברים גם על מה היינו רוצים לעשות והוא לא כל כך מתאים...
כמו להרוס למישהו אחר.
או להרביץ..
וכשמדברים על הסיטואציות האלו בעזרת הסיפור - שיתוף הפעולה עולה פלאים.
תנסו 🙂
コメント